Fridaskolorna arbetar med en-till-en och Mac från förskoleklass till år tre i gymnasiet. Vi besökte digitala rummet och fick träffa elever och lärare. Några exempel:
i gymnasiet
skolans plattform används för info, uppgifter och inlämningar, men googles tjänster fungerar bättre för arbetet med uppgifter och för e-post, anser de:
skolans plattform används för info, uppgifter och inlämningar, men googles tjänster fungerar bättre för arbetet med uppgifter och för e-post, anser de:
till exempel shared docs på google docs, där kan eleverna oberoende av plats skriva i samma dokument, ibland är de samtidigt uppkopplade med Skype och diskuterar grupparbeten medan de skriver.
En del uppgifter utförs med mobilen, till exempel film och tal som sedan läggs in på iTunes. Länken skickas till läraren. Vips är arbetet inlämnat!
Även filmer mm används för redovisningar - ett exempel var en en elev som ville höja sitt betyg i franska och gjorde en inspelning där han talade fritt framför datorns kamera en stund. Läraren fick då mer underlag för att bedöma hans muntliga språkfärdighet.
Eleverna verkar över huvud taget väldigt medvetna om mål och kriterier - man lägger mycket tid för att förstå och konkret tolka vad som menas - lektioner och uppgifter är väldigt målinriktade.
grundskolan
en grundskoleklass, år 8 förberedde ett besök på en skola i England- utbytet hade börjat genom att de på olika sätt - med filmer, bildspel, quizz, presenterade sitt land, sin skola och sig själva.
förskoleklass
elever och personal dokumenterade sitt arbete direkt i keynote i en presentation som samtidigt visades via projektor på väggen. Vi fick vara med och svara på vad vi tyckte bäst om på mässan...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar